En vecka på Mythos Beach på Rhodos

publicerat i Everyday;
Då var det dags att skriva lite mer om vår vecka på Rhodos. Utvärderar mest för att jag själv är en gedigen googlare innan vi ska resa, och det är alltid skönt att hitta något annat än hotellets eller resebyråns egna utlåtande om hur resan var.
Om vi börjar med det viktigaste - stranden och andra badmöjligheter. Det var gångavstånd till havet och skulle gissa på max 100 meter från vårt rum, men säkert mindre. Nere vid havet fanns solstolar som var gratis (annars är det vanligt att de kostar några euro per dag) och när vi var där, i början av säsongen, fanns det plats överallt. Det fanns fyra utomhuspooler och två inomhuspooler, de inomhus var uppvärmda och där fanns det bland annat simskola att köpa (för vuxna och barn) om man ville det.
Det fanns en barnpool som hade mest fokus på mindre barn, vilket var perfekt för oss då den var som klippt och skuren för Fiona. Väldigt grund, en rutschkana, ett par vattengungor, en gungbräda och annat som gjorde att Fiona höll sig sysselsatt. Så den är rätt spartansk, ingen vattenslandssubstitut men det beror på vad man är ute efter. Den stora poolen testade vi typ en gång och den var både stor och bra i djup. I övrigt, förutom tempraturen som var försäsongsmässig vet jag inte riktigt hur man ska recensera en pool, vattnet var blått, är det ett kriterie?
Förutom att sola och bada fanns det fler aktiviteter för både vuxna och barn. Dels en lekpark som Fiona gjorde ett par hundra varv i, och några gungor bakom ett hus men de var inte lika roliga. Tre kvällar på raken (torsdag, fredag och lördag) hade de minidisco och Fiona dansade som om det inte fanns någon morgondag. Barnklubben verkar bra, men det var Fiona för liten för, och där kan barnet vara med mot en avgift. För oss vuxna så hade de träningspass typ tre gånger om dagen (!). Dels morgonyoga som jag var med på nästan alla mornar, nere vid havet. Utöver det hade de core-pass, family fitness med mera med mera. Detta ingår i priset så det var bara att dyka upp. Kanon tyckte jag!
Gällande rummen så hade vi en tvårumslägenhet och vi var två vuxna och ett barn. Det kanske syns snett bakom mig, sänglösningen för Fionan. Det fanns babysängar men vi bokade ingen, så jag la istället ner en säng på golvet som Fiona sov på och jag sov bredvid på en högre säng. Det var en stor balkong till, ett kök med bra utrustning, tv i båda rummen (om man gillar sånt), stora ytor och bord både inne vid köket och ute på balkongen. Enda nackdelen med rummet var att det låg på andra våningen och det fanns inte hiss eller ramp där vi bodde, så har man barnvagn får man hugga tag i den själv, men det är inga monstruösa trappor
Matmässigt så valde vi halvpension och vi var riktigt nöjda med det valet. Man fick frukost och lunch eller middag, alltså hade vi dagarna fria och inte behöva hänga vid hotellet för att hinna med lunchen. Frukosten var en typisk frukost men med väldigt svagt kaffe. Ett lifehack som jag uppvann är att ta en espresso på den högra kaffemaskinen och sedan ta en dutt med kaffe ur kaffekannaknappen på den vänstra maskinen, då blir kaffet okej. Själva middagsmaten var helt amazing och mina referensramar är två andra all inclusive som jag vart på. Det smakade något (!), var kryddat som det skulle och temakvällarna var bra. Matsalen kan säkert bli stimmig men vi satt mest inne och de flesta andra satt utomhus så det var inget vi störde oss jättemycket på. Favoriten från buffén var friterade ostbollar, jag åt säkert sju stycken, minst! Jäklar så goda de var.. Men - en annan sak som jag inte blir klok på, och det var att vattnet kostade när man skulle äta middag. Jag kan köpa att man får betala extra för alkohol, och om man har all inclusive så kanske vattnet ingick - det vet jag inte, men vi betalade ändå ett par tusen och vatten känns som en sån grej som borde ingå. Nu gick en flaska vatten på 1,5 euro så det var inga större rikedomar, men principen. Men , jag har aldrig halvpensionerat mig förut så det kanske ska vara så?
Hotellet ligger en bit från all annan ära och religion så om man ville köpa något fanns det en supermarket där. Fiona hittade den här hemska (!) dockan och sa jag vill haaa bebisen mamma. Över min döda kropp tänkte jag och gjorde ett mentalt korstecken, ser ni hur den ser ut?! I övrigt så var resten av supermarketen fylld med mer normala grejer, men de var hutlöst dyra! Förmodligen för att det är en av få supermarkets inom området. En pixibok kostade 5 euro (ca 50 kr) och påse bilar nästan 30 kr. Så jag rekommenderar att man går ut från hotellet, fram till stora vägen och 30 meter till höger för i alla fall ett alternativ att handla på, där fanns en annan supermarket.
Om man vill se sig om lite kan man gå till närmaste byn som heter Kolymbia och ligger ca 20 minuter promenadvägen från hotellet. Dit gick vi ett par gånger och där fanns fler supermarkets, restaturanger, butiker, smycketsbutiker, piratkopior i sinnersjuka mängder och lite annat sånt turistigt. Fiona ville helst gå själv så hon knatade själv ena vägen, men åkte vagnen hem.
Vi tog ingen guidad tur med Apollo, istället tog vi en dag i Rhodos stad med lokalbussen. Vagn fick plats och vi var nästan först ut på linjen så vi fick sittplatser. Resan tar ca 45 minuter och det var överkomligt. Men ju närmare vi kom Rhodos stad desto mer full blev bussen, så har man barn kan de bli lite knivigt, eller så kanske någon annan snäll turist erbjuder sin plats. Busslistor fanns på hotellet och det var förutom en full buss inget dramatiskt eller svårt med att åka dit. Vid hamnen hittade vi ett café där man kunde lämna in sitt barn för 3,5 euro och ha barnvakt - hela dagen om man så ville. Vi checkade in Fiona en timma medan vi svalkade oss i solen så hon fick leka av sig med barnvaktspersonalen och hon hoppade mest studsmatta. Hade vi haft med Elliot eller om Fiona själv var större så hade vi kunnt lämna dem eller henne där längre och själv gå en tur i Rhodos. Men det beror på barnet tänker jag, vill de leka och är bekväm med nya vuxna trots språkförbristningar så varför inte? Jag älskar konceptet med integrerad barnvakt. IKEA här hemma har ju samma sak så det är något fler borde ha. Dock så verkade personalen lite oengagerade ibland, men, alternativet finns i alla fall. Kommer inte ihåg vad det heter men det ligger nere vid kajen i Rhodos.
Flygningen gick bra för Fionan, hon var supertaggad och väldigt nöjd över valet av transportmedel. Hon passade på att vinka till alla hon känner från planet. Flygtiden var på ca 3,5 timmar så det var överkomligt. Maten var typisk flygplansmat men god ändå så jag säger okej. Transfern till hotellet var på tillbakavägen 35 minuter, men den var något längre när vi väl kom fram. Och ett tips om någon Skövdebo åker till Landvetter - kör via Borås! Bra mycket roligare väg och man slipper snårskogen från E20 på slutet.
Veckan på Rhodos på Mythos Beach Resort får 9 glada Fionor av 10 möjliga! En annan sak som var riktigt bra var att det var lagom gångavstånd till allt. När vi var på Kreta fick vi gå en kilometer inom hotellområdet (kändes det som) innan vi kom fram. Här var det när till både matsalen, havet och poolerna. Jag brukar aldrig känna att hit vill jag åka igen, men jag skulle kunna tänka mig det! Fiona var precis sprutlycklig hela veckan och det bidrar helt klart till helhetsintrycket. Men för en liten individ på två år så var hotellet perfekt.
Om ni vill läsa mer om att resa med barn så har jag skrivit om både vår resa till Kreta då Fiona var 15 månader och när vi åkte till Berlin och hon var runt 8 månader.

Save

Taggar: apollo, charter, kolymbia, mythos beach, resa med barn, rhodos, tvååring;