Så boostar du din självkänsla och självförtroendet

publicerat i happichallange;
Jag läste för länge sedan ett knep för att öka på sin egen självkänsla och sitt eget självförtroende. Det är dock inte jag som uppfann detta och jag kommer tyvärr inte ihåg var jag läste det - men det viktiga är att det funkar! Självkänsla är den grundkänsla man har om sig själv som person. Alltså, hur värderar jag mig själv. Självförtroende handlar istället om vad jag tror att jag klarar av. Man kan därmed ha ett bra självförtroende men en dålig självkänsla. Så övningen jag skriver mer om nedan handlar om hur man boostar båda delarna.
Vill ni fördjupa er mer i skillnaden mellan självkänsla och självförtroende så tycker jag att 1177 ger en bra definition och förklaring.
Och varför är det något man ska öva på? Jag tycker att man alltid ska göra det eftersom det är lite färskvara. Ibland är min självkänsla grym, men ibland behöver jag också påminna mig om det när jag tycker lite sämre om mig själv. Jag anser också att det är något som man i allra högsta grad själv är ansvarig för. Och om man jobbar med sig själv så blir man inte beroende av bekräftelse från andra och om jag sätter ett högre värde på mig själv så spelar det mindre roll vad andra eventuellt tycker eller tror.
När jag var yngre så låg jag inte på topp gällande självkänslan, och jag tror att många kan känna igen sig i det. Andra verkade vara så mycket mer lyckade och glada - men efter ett tag insåg jag att det handlade mer om hur jag såg på mig själv än vad andra lyckas prestera. Och om jag har en bättre bild av mig själv - ja då blir jag ju bättre också! Det här är något som jag ska lära barnen när de är lite större, att just sätta mer värde på det man gör och vara snäll mot sig själv. Ge sig själv cred och inte jämföra sig med andra. Skulle jag jämföra vad jag lyckats prestera med t ex Elon Musk eller Zara Larsson skulle jag aldrig bli nöjd med mig själv, och vad är poängen i att jämföra äpplen och päron?
Så - hur gör man då? Det är superenkelt!
  1. Skriv en lista på tre bra saker som du har gjort idag
  2. Skriv en lista på tre saker som du är tacksam för
Bubblare: Skriv en lista på en sak som du gillar med dig själv. Den har jag lagt till eftersom jag inte är så bra på att tycka att mina ytliga egenskaper är en höjdare. Ni anar inte vilka komplex jag har haft för min haka, mitt bakhuvud (!), min överarm osv. osv. osv. Att ge kroppen lite komplimanger är aldrig dumt.
Poängen med övningen är att reflektera över dessa saker, och i början är det svårt! Men ta det på en superlätt nivå. Man behöver inte ha räddat världen och sprungit ett maraton för att duga. En lista kan se ut såhär;
Tre bra saker som jag gjort idag
  1. Jag gick ut med soporna fast jag inte orkade
  2. Jag steg upp utan att snooza i tjugo minuter
  3. Jag gick och la mig tidigare och läste en bok istället för att sitta framför tv:n
 
Tre saker jag är tacksam för
  1. Att Elliot och Fiona är bästa vänner och snälla mot varandra
  2. Att det är vår och soligt
  3. Mina fina kollegor, de är bäst i världen
 
En sak jag gillar med mig själv
  1. Mitt hår som bara blir bättre och bättre och i alla fall lite längre med tiden
Som ni ser är det väldigt enkla grejer men det är absolut inga dumma grejer. Om man gör den här övningen varje dag så märker man tillslut att man reflekterar över bra saker man gör i vardagen. Och då funderar man helt plötsligt över vilka bra saker man gör mest hela tiden. Att vara tacksam tror jag också är superviktigt och framförallt att fundera över vad jag är tacksam över och varför.
Jag vill även nämna att jag såklart inte är en expert inom området. Men det är ett välbeprövat knep som jag tycker funkar riktigt bra. Och att ha en dålig självkänsla är inget att hymla med, alla har väl det emellanåt? Det är som kondition, den är bra om man jobbar aktivt med den, men det är inte så att man kan dra ut på en milstur om man inte sprungit på flera år. Jag har en sån här lista på datorn och det tar inte lång tid att fylla i den. Ett tag hade jag en dagbok bredvid sängen för bara just den här listan, för reflektion innan jag skulle sova. Och hur man skriver ner den är inte det viktigaste, utan reflektionen kring punkterna.
Har ni några andra grymma tips för hur man kan boosta sin självkänsla och sin självbild? Kommentera gärna! Och om inlägget var bra, tryck gärna på hjärtat nedanför!
Save

Taggar: #HappiChallange, happichallange, självförtroende, självkänsla;

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Mirre - Sweetwords:

Ohh så peppande bra inlägg du är bäst, det borde ju vara med under happichallange =D

2:a kommentar, skriven , av madabouttea.se:

Jättebra inlägg! Dock har jag väldigt svårt för att säga saker som är bra med mig själv :/

Svar: Det är därför övningen är skitbra, sen går det som et rinnande vatten :)
Yohanna af Skovde

3:e kommentar, skriven , av Ljuva Julia:

Omg så svårt, är så djupt nere nu. Kommer inte på något... jag ska öva, men det enda jag gläds och är tacksam för är typ... att jag snart får gå och sova >.<

Svar: Öva! :)
Yohanna af Skovde

4:e kommentar, skriven , av Tilda Barkselius:

Så sjukt peppande inlägg!!

Svar: Tack! :)
Yohanna af Skovde

5:e kommentar, skriven , av Sandra:

Haha verkar som att jag missuppfattat detta helt??! Trodde att självkänsla handlade om hur väl en känner sig själv? Så kan det gå! Underbart inlägg, så himla peppande och bra!

6:e kommentar, skriven , av Netti Starby:

Så himla bra inlägg! <3 Kramis

7:e kommentar, skriven , av Rebecha:

Underbart inlägg. Påminner mig om övningen jag fick från min psykolog när jag låg på sjukhuset efter en trafikolycka. Tack för ditt inlägg ♡♡♡

Svar: Tack! Kram!
Yohanna af Skovde

8:e kommentar, skriven , av Matilda Berlin:

Verkligen ett sååånt bra inlägg! Jag behövde just det här idag, så tack!! <33

9:e kommentar, skriven , av Katta:

Jättebra tips! Jag försöker också skriva ner tre bra saker jag gjort varje dag! :) På min blogg skriver jag också om hur man kan öka självförtroendet/självkänslan och compassion. Gå gärna in och titta :)

Svar: Det ska jag! Tack för tipset! :)
Yohanna af Skovde

10:e kommentar, skriven , av Sara Eriksson:

Vill bara säga att det var superbra skrivet och jag tror också det är bra att boosta både självkänslan och självförtroendet så vi mår bättre själva.

Svar: Tack! :) :) Kram!
Yohanna af Skovde

Kommentera inlägget här :